Tanker om bibliotekets webstrategi: Kommunikation
Enhver successfuld web strategi inkluderer en introtekst, ofte på sitets forside, der i ganske korte vendinger beskriver, hvad websitet/virksomheden beskæftiger sig med samt giver overblik over websitets/virksomhedens tjenesteydelser eller features. Best practice eksempler gives herunder:
Issuu.com Upload, del og få vist PDF'er i bladreformat. Det kommunikeres tydeligt, hvad sitet drejer sig om samt hvad man kan.
Getfirefox.com Hjemsted for browseren Firefox. Der er ingen tvivl om, hvad dette site handler om.
Wishlistr.com Læg din ønskeseddel ud på nettet. Kommunikationen er tydelig og der gives et overskueligt overblik over sitets features.
Vi skal fortælle historien om biblioteket
Dette er en praksis, de færreste biblioteker benytter sig af, formentlig fordi vi som afsendere umiddelbart tror, det er indlysende, hvad et bibliotek er og hvad man kan der. En fælde, jeg selv er faldet i.
Det viser sig nemlig gang på gang, at brugerne har et relativt ringe kendskab til bibliotekets tilbud udover bøger. Ligeledes er bibliotekets grundlag og eksistensberettigelse ikke ligefrem indlysende. Det skal vi have kommunikeret ud, så det bliver umiddelbart forståeligt for målgrupperne. Vi skal give brugeren svar på:
- Hvad er bibliotekets formål? Hvorfor er vi her?
- Hvad er bibliotekets eksistensberettigelse? Hvad går skattekronerne egentlig til?
- Hvad kan man på biblioteket? Hvilke tjenesteydelser kan vi levere?
Vi skal med andre ord have fortalt historien om biblioteket. Og det skal så vidt muligt gøres på få linier i få og simple vendinger, evt. med link til uddybende tekst, helst så snart brugeren træder ind på sitet.
Grebene er i virkeligheden så indlysende simple, at jeg er helt flov over, jeg ikke har sat det i værk på Horsens kommunes bibliotekers website for længe siden. Det skal der gøres noget ved!