Når der skal vælges platform til bibliotekets website

Sådan hænger frugterne på CMS-træet for Horsens Kommunes Biblioteker.

Horsens Kommunes Bibliotekers website har tidligere været genstand for heftig diskussion og der er bestemt plads til forbedring.

Jeg er således ved at kigge nærmere på en række løsningsmodeller og har en stak platforme i kikkerten. Men frugterne hænger ikke lige højt på træet.

Wordpress - Frugten hænger lavt og er lige til at plukke

Wordpress har mange fordele.

Til gengæld er der umiddelbart kun mulighed for én blog. Det kan dog muligvis omgås ved kreativ brug af systemets kategorifunktionalitet.

Det er muligvis problematisk at præsentere flere indholdstyper på samme underside. F.eks. en sidebar med relateret information.

Wordpress vil være nemt at komme i gang med og relativt hurtig at implementere.

Drupal - Lækker, moden frugt, der kan nås med lidt anstrengelse

Drupal er meget fleksibelt, eftersom det er et content management framework. Man kan skræddersy sit CMS på basis af dette system.

  • Det er open source og omfattende dokumentation foreligger.
  • Behandler indhold som information; dvs. applikation, indhold og præsentation er hermetisk adskilt.
  • Ingen begrænsninger – Alt er principielt muligt.

Drupals fleksibilitet er måske også dets akilleshæl. Der skal således tages stilling til alt. Det kræver indsigt at udvikle løsninger i, og der skal bruges en væsentlig mængde tid på at sætte sig ind i det.

Drupal ville være en optimal løsning og jeg ville elske at kaste mig over det.

Sitecore - Medbring en stige for at plukke denne frugt

  • Horsens Kommunes Bibliotekers website kører på Sitecore i forvejen.
  • Bibliotekets website kører i samme løsning som Horsens Kommune og giver derved mulighed for sparring med kommunes webfolk.
  • Det kan utvivlsomt alt det, det skal kunne.

Sitecore er dog relativt kompliceret at udvikle templates til. Det hostes eksternt, hvilket giver biblioteket ringe kontrol med løsningen. Det meste skal købes som konsulentydelser eller der skal købes kurser. Back-end'en er tung at arbejde med og svær at finde rundt i for redaktører og vi mangler desuden en sand box.

Sitecore er således ikke umiddelbart lige til at kaste sig over.

Axiell Arena - Svaret blæser i vinden

Axiell bebuder et nyt produkt, Arena, som angiveligt integrerer website og OPAC i hidtil uset omfang.

  • Understøtter græsning og "berrypicking" i OPAC'en.
  • Tilsyneladende gode inspirationsmuligheder i OPAC'en.
  • Giver mulighed for brugergenereret indhold (kommentarer, anmeldelser, tagging etc).
  • Leveres med et open source CMS’et Liferay.

Der loves meget, men vi ved ikke ret meget om det endnu. Kortene holdes tilsyneladende ret tæt til kroppen. Det rejser dog flere spørgsmål:

  • Skal biblioteket vente og satse på Arena?
  • Er OPAC-delen så adskilt fra CMS delen, at CMS delen f.eks. kan opdateres uden at komme på tværs af OPAC-funktionerne?
  • Er der vandtætte skotter mellem applikation, præsentation og indhold?
  • Etc.

Implementering har således lange udsigter. Inkl. sitestrategi allertidligst i foråret 2009.

Min vurdering

Jeg er absolut mest stemt for en Drupal løsning. Drupal rocks. Men der skal kastes relativt mange ressourcer efter det, og det vil være halsløs gerning, hvis vi alligevel ender med at skulle skifte system, når Axiell Arena bliver sat i søen.

Sitecore vil der også skulle kastes mange ressourcer efter. Til gengæld er jeg ikke sikker på, vi vil kunne opnå en tilstrækkeligt fleksibel og, for redaktørerne, brugervenlig løsning. Derfor er jeg ikke så begejstret for at gå i gang med det.

Wordpress vil være nemt at sætte i søen. Jeg er noget i tvivl om skalérbarheden, men meget vil kunne opnås, og det vil være sjovt at arbejde med.

Axiell Arena. Ja, svaret blæser i vinden.

Er du uenig i min vurdering? Smid en kommentar.