Gestaltlovene

Dette er 2. uges opgave på kurset i brugervenlighed og grafisk design på Akademiuddannelsen i IT.

Et website, der anvender gestaltlovene

Dribbble.com er et socialt medie for designere, hvor man kan dele screenshots af, hvad man arbejder med i øjeblikket. På Dribbble.com anvendes flere gestaltlove til at skabe visuelt overblik over sitet.

Screenshot fra Dribbble.com
Screenshot fra Dribbble.com

Loven om nærhed I topmenuen anvendes loven om nærhed. Loven om nærhed siger at elementer, der er placeret nær hinanden, opfattes som sammenhørende. Menupunkterne i topmenuen står nær hinanden, hvilket indikerer samhørighed.

Loven om lukkethed Topmenuen er endvidere sammen med søgefelt og menupunkter til brugerprofil lukket inde i en grå bjælke, der er tydeligt afgrænset fra resten af sitet. Her udnyttes loven om lukkethed, der bl.a. siger at elementer, der er lukket inde i en ramme, bag linjer eller på en fælles farveflade, har større samhørighed end elementer, der står udenfor. Det gøres således tydeligt, at topbjælken indeholder samme type funktionalitet, nemlig navigation.

Et andet visuelt trick er det stringente layout gitter, som sidens indhold er stillet op i. Det giver rytme, orden og ro og sætter elementerne i system, så det er nemt for øjet at finde rundt.

Loven om lukkethed

Stjerne, der skal illustrere loven om lukkethed
Vores visuelle system prøver automatisk at udfylde manglende data, så vi opfatter hele objekter. Loven om lukkethed siger således endvidere, at vores visuelle system prøver at lukke åbne figurer og dermed danne et billede af noget genkendeligt. Det har jeg forsøgt at illustrere i denne figur. De fleste vil nok opfatte den som en lys stjerne med en mørk stjerne indeni, selvom det i virkeligheden er fem selvstændigt afgrænsede lyse figurer på en mørk baggrund.

Loven om kontinuitet

Illustration af slange, der skal illustrere loven om kontinuitet.
Loven om kontinuitet siger at elementer, der er arrangeret på en linje eller kurve, opfattes som hørende mere sammen ende elementer, der ikke er arrangeret på linjen eller kurven. Vi opfatter forbundne figurer snarere end selvstændige, uforbundne segmenter. Det har jeg forsøgt at illustrere med denne slange. De fleste vil formentlig opfatte en slange, der snor sig om en stav. I virkeligheden er der slet ingen stav, kun en knop, og slangen består af 5 løsrevne, selvstændige elementer. Men vores visuelle system udfylder selv de manglende huller, så vi ser hele slangen sno sig rundt om staven.