Gennemtænkt Diesel kommunikation

Man kan mene, hvad man vil om modegiganten Diesel. Men de har tilsyneladende nogle dygtige reklamefolk. Forleden faldt jeg over denne Diesel annonce i en avis. Annoncen viser et foto af to moderigtige piger iklædt Diesel tøj på en baggrund af et camouflagemalet forstadshus, camouflagemalede fortovsfliser og en måbende, camouflagemalet husmor, der holder sin camouflage-malede søn for øjnene, begge iklædt camouflagetøj.

Reklamen er godt tænkt, fordi den effektivt får kommunikeret en masse budskaber ud til sin målgruppe på én gang.

Vi er nok alle bekendt med, hvor udbredt camouflagemønstret tøj med ét blev hen over sommeren 2005. Diesel giver her camouflagemoden et ordentligt slag i ansigtet: Camouflagetøj er "so last year".

Reklamen postulerer eksplicit at camouflagetøjet er blevet ordinært. Implicit får vi at vide, at alle andre end dem der går i tøj fra Diesel, er anonyme. Og er der noget, der er uønskeligt i disse tider, hvor selviscenesættelse er en dyd, er det at være anonym. Undgå at ende som et af disse usynlige, camouflerede individer. Gå i tøj fra Diesel.

Det er da genial kommunikation.