Bibliotekets produktportefølje

Jeg laver indholdsstrategi til bibliotekets website i øjeblikket, og har i den sammenhæng med kollegers hjælp været ved at danne mig et overblik over bibliotekets tilbud. Det er en kompleks størrelse at kaste sig ud i, da tilbuddene er rigtig mange og kan anskues ud fra mange forskellige facetter. F.eks.

  • målgrupper (børn, voksne, svagtseende osv.)
  • emner (krimi, biografier, naturvidenskab osv.)
  • materialetyper (bøger, cd'er, dvd'er osv.)
  • handlinger, dvs. hvad kan man på biblioteket? (låne, lytte, læse, opleve osv.)

Samtidig stiger mængden og udbuddet af digitale tilbud og som om det ikke var nok, vil man mange steder også til at være leveringsdygtig i borgerservice. Når man opgør det på denne måde, kunne man altså nemt få den tanke, at biblioteket er en virksomhed, der gerne vil det hele. Hvis man vil det hele, er man sjældent rigtig god til noget af det. For i takt med at der kommer flere tilbud til, må de ressourcer, man kan kaste efter de enkelte tilbud, nødvendigvis falde.

Med så enorm en produktportefølje er det vel heller ikke så underligt, at vi har svært ved at forklare brugerne, hvad de kan bruge biblioteket til. Jo, brugerne ved selvfølgelig godt at de kan låne bøger på et bibliotek, men vi har rigtig mange tilbud, der over en bred kam ikke er trængt igennem til publikum. Et website, der skal formidle alle disse tilbud, nærmer sig i kompleksitet og omfang en portal. Men desværre har portalerne som bekendt for længst haft deres storhedstid.

Kunne man forestille sig et bibliotek, der kun havde nogle få, men til gengæld rigtig gode services? Det ville i hvert fald gøre kommunikationsopgaven en hel del lettere.