5 gode grunde til at forkaste en invitation til Facebook

En slags anmeldelse

Først var det Myspace, så var det LinkedIn og nu er det så Facebook, der topper listen over populære sociale netværk. Jeg er imponeret over den omtale og succes, netværket har fået. Til gengæld er jeg ikke så begejstret for selve tjenesten og ville egentlig ønske, jeg aldrig havde oprettet mig som bruger. Læs her hvorfor.

1. Det overfladiske: Æstetik og design Grimhed er åbenbart en gylden regel for de store sociale netværk. Myspace toppede listen. Mage til øjebæ skal man lede længe efter. Men Facebook er heller ikke for køn.

Systemet i Facebook's layout er svært at få øje på. Det er ikke tænkt ind i et layoutgitter med specielt æstetiske proportioner. Det blå sidehoved holder ikke venstrekant, og det er ikke umiddelbart tydeligt, hvorfor det ikke gør det. Der er mangel på luft omkring tekst og overskrifter. Billeder og profilfotos har vidt forskellige størrelser, og masser af mere eller mindre intetsigende kulørte ikoner bidrager til stilforvirringen.

Selvom der er et vist system i det, er æstetik jo langt hen ad vejen en smagssag. De næste punkter er dog også langt mere graverende.

2. Viralt netværk Facebook er ekstremt viralt. Alle vil have deres venner, bekendte og Gud-og-hver-mand med, og det er nemt, for Facebook har sørget for en funktion, så man kan importere alle sine kontakter fra de populæreste gratis-webmail tjenester. Resultatet er spam-agtige tilstande, hvor det fyger i cyberspace med e-mail invitationer. Tendensen er selvforstærkende, efterhånden som netværket vokser.

3. Anmasende For at føje spot til skade, sendes der også en e-mail, hver gang nogen "inviterer" til at man tilføjer en såkaldt applikation. Applikationer er i Facebook-jargon små tilføjelser, som udvider det sociale netværks funktionalitet, men som ofte er udviklet af 3. part. Der findes masser af disse applikationer, hver med deres funktionalitet, og det øger presset på e-mail indbakken.

Hver gang, man tilføjer en applikation, deler man i øvrigt ud af sine data til denne applikation.

4. Krænkelse af brugernes data Endvidere har Facebook adgang til enorme mængder brugergenererede data, som er personhenførbare. Det giver Facebook mulighed for ganske præcist at datamine sig frem til særlige målgrupper med henblik på annoncering, og det er præcis det, der gør tjenesten så værdifuld.

Er det da ret meget anderledes end det, Google gør? Ja, for Facebook har sat det i system med annonceprogrammet Beacon. Et system, der gør det muligt for Facebook's partner-sites at publicere de handlinger, brugeren har foretaget på deres websites, direkte i brugerens Facebook profil, frit tilgængeligt for brugerens Facebook-venner.

Facebook Beacon er altså en slags datatyv, som dog høfligt men diskret gør opmærksom på sin tilstedeværelse.

5. Manglende fortrydelsesret Man kan ikke slette sin profil. Man kan allerhøjest slette sine data, vente et stykke tid og håbe, at Facebook's backup rutine har passeret den dato, hvor man sidst havde noget liggende, og afslutte med at deaktivere kontoen. Men profilen er ikke slettet.

Incognito som socialt netværk Alt i alt er Facebook en viral pengemaskine, forklædt som socialt netværk. Min spådom er således, at tjenesten vil falde drastisk i værdi inden 2009, bl.a. fordi brugerne finder de omfattende annonceringsprogrammer for anmasende. Det samme var tilfældet med Myspace. Hvis jeg var Mark Zuckerberg, ville jeg sælge tjenesten, og spæne storgrinende til banken, før det var for sent.

Hvis du ikke allerede er faldet i fælden, så lad være med at acceptere eventuelle invitationer til Facebook.