Typografier

Dette er 5. uges opgave på kurset i brugervenlighed og grafisk design på Akademiuddannelsen i IT. Opgaven går ud på at udforme poster-lignende versioner af et par citater som rene typografiske løsninger og redegøre for de valg, der er taget undervejs.

Ludwig Mies van der Rohe: Less is more

Less is more. Citat af Ludwig Mies van der Rohe

Jeg har valgt skrifttypen Helvetica til opgaven. Helvetica er designet af de schweiziske funktionalister Max Miedinger og Eduard Hoffmann i 1957 hos Haas’sche Schriftgiesserei med det formål at være så enkel og læsbar som muligt uden at gøre opmærksom på sig selv. Derfor passer den rigtig godt til budskabet i citatet “Less is more”. “Less” er det ord i sætningen, jeg mener er vigtigst for budskabet og derfor har jeg fremhævet det, både størrelses- og vægtmæssigt. Derudover har jeg valgt at binde citat sammen med den citerede med farven rød: Ludwig Mies van der Rohe har således samme farve, som punktummet efter citatet.

Paul Rand om design

Citat af Paul Rand om design

Til dette citat har jeg valgt skrifttypen Verb fra Yellow Design Studio. Verb er en enkel sans serif, der både er funktionel og læsbar som læsetypografi og fungerer godt som display typografi. De ord, jeg mener er vigtigst og derfor gerne vil fremhæve i citatet, har jeg vægtet med fontens black variant, mens den øvrige tekst er sat med fontens medium variant.

Navnet Paul Rand har jeg sat med kursiv i fontens light variant. Det bindes sammen med citatet vha. den røde accent farve, som går igen i citationstegnene. Citationstegnene fungerer som inviterende grafisk element, idet de dels har en fængende farve, dels reelt er i overstørrelse ift. teksten.

Som grafisk element/supergrafik har jeg gentaget citatet i overstørrelse i baggrunden i en afdæmpet grå. Her står citatet i script med skrifttypen Thirsty Rough, ligeledes fra Yellow Design Studio. Thirsty Rough giver indtryk af at være trykt mekanisk med et “slidt” look, der sammen med script stilen giver god stilmæssig kontrast til den meget rene Verb.

Overordnet er hensigten, at designet skal være enkelt men ikke for køligt, samtidig med at det trækker fortællemæssige tråde til det grafiske håndværk.