Gangstertest

a man sitting in the trunk of a car

Gangstertesten er en ret enkel og ukompliceret usability-test, der er beregnet til at undersøge informationsarkitekturen på et website.
Navnet kommer af en metafor, hvor man på bedste gangster-vis stopper en person ned i bagagerummet på en bil, sætter vedkommende af et tilfældigt sted, hvorfra vedkommende selv må finde hjem. På samme måde kan man sætte en testperson af på en tilfældig underside på et website. Kan testpersonen mon finde rundt?

Prototyping

Dette er 7. uges opgave på kurset i brugervenlighed og grafisk design på Akademiuddannelsen i IT. Lav en prototype: Designforslag til Helsinge Kameludlejning Helsinge Kameludlejning har en katte- og hundepension og kommunikerer om det på et lettere bedaget website. Da opgavens omfang er ret begrænset, har jeg til mit design-forslag valgt at springe over skitser … Læs mere

Farvelære

Dette er 3. uges opgave på kurset i brugervenlighed og grafisk design på Akademiuddannelsen i IT. Farver på Horsens Biblioteks website Den dominerende farve på Horsens Biblioteks website er rød. Rød er en primærfarve i det additive (RGB) farvesystem. Den røde farve anvendes her i forskellige lysheder for at adskille i forhold til funktion, bl.a. … Læs mere

Gestaltlovene

Illustration af loven om kontinuitet (en slange) og loven om lukkethed (en stjerne)

Dette er 2. uges opgave på kurset i brugervenlighed og grafisk design på Akademiuddannelsen i IT. Et website, der anvender gestaltlovene Dribbble.com er et socialt medie for designere, hvor man kan dele screenshots af, hvad man arbejder med i øjeblikket. På Dribbble.com anvendes flere gestaltlove til at skabe visuelt overblik over sitet. Loven om nærhed … Læs mere

Grafisk design

Hvad er grafisk design? Kort fortalt: Grafisk design er den kunstnerisk professionelle disciplin at kommunikere og præsentere et budskab på en måde, så modtageren nemmest muligt forstår det ved hjælp af visuelle virkemidler såsom former, farver og typografi. Grafisk design er ikke kunst. Gennem kunsten søger kunstneren at udtrykke sin egen fortolkning af givne fænomener … Læs mere

Brugervenlighed

Hvad er brugervenlighed? Brugervenlighed, eller usability, handler om at gøre et produkt så brugbart som muligt, hvad enten det er fysisk eller digitalt. Det handler om at få anvendelsen af produktet til at matche brugerens behov og krav. Hvis der ikke er tænkt over et produkts brugervenlighed, kan anvendelsen af produktet nemt føre til frustration, … Læs mere