Usability

Dette er 9. uges opgave på kurset i brugervenlighed og grafisk design på Akademiuddannelsen i IT.

Find et website som fungerer godt og et som fungerer knapt så godt

Der tages udgangspunkt i Jakob Nielsens 5 kvalitetskriterier:

  • Let at lære: Hvor let er det for brugere at fuldføre basale opgaver første gang, de møder designet?
  • Let at huske: Når brugere vender tilbage til designet efter en periode, hvor de ikke har brugt det, hvor let kan de genetablere deres færdigheder?
  • Effektivt at bruge: Når brugere har lært designet at kende, hvor hurtigt kan de så udføre opgaver?
  • Forståeligt: Hvor mange fejl laver brugerne, hvor alvorlige er disse fejl og hvor let kan brugerne komme videre efter en fejl?
  • Tilfredsstillende: Hvor behageligt er det at bruge designet?

Jeg har valgt at kigge nærmere på hhv. Corel Graphics og Affinity. Begge virksomheder laver software til grafik og billedbehandling men deres websites har vidt forskellige udtryk.

Affinity

Affinity.com er ét stort, animeret slideshow med baggrundsbilleder, der skifter ved klik på sidens enkelte menupunkter. Siden fungerer som indgang til en række subsites, der beskriver virksomhedens enkelte produkter.

Screenshot af Affinity.com
Screenshot af Affinity.com

Let at lære: Indledningsvis er det ikke indlysende, hvordan dette design skal bruges. Menuen indikeres med det hamburger-ikon, der ofte anvendes i mobil-navigation. Godt nok i følge med ordet “Menu”, men den er ikke tydelig. Sidens øvrige elementer er også navigation, der fører til de enkelte produkters subsites. Men det er ikke indlysende hvad der sker, når man klikker på dem. Det samme gælder konet med pilen midt på skærmen. Hvad sker der, når jeg klikker? Starter det en video? Der skal eksperimenteres med klik på elementerne for at lære det.

Let at huske: Besøger man dette site sjældent, kan den utraditionelle navigation godt overraske, når man vender tilbage.

Effektivt at bruge: Der er ganske få elementer på siden og har man først lært, hvordan navigationen fungerer, er det nemt nok at navigere til de enkelte subsites. Men det er ikke nemt at navigere tilbage igen, for der skal man vide, at man skal klikke på logoet.

Forståeligt: Se også “Let at lære”. Det er ikke indlysende hvad der sker, når man klikker på sidens elementer.

Tilfredsstillende: Siden er lækker at se på. Der er gjort en masse ud af det visuelle og det fungerer godt. Det strander dog lidt, hvis man ikke kan finde ud af at bruge siden.

Corel Graphics

Corel.com er layoutet i mere klassisk stil og fungerer som indgang til virksomhedens produkter. Her er fokus på nye produkter, gode tilbud og korte beskrivelser af de enkelte produkter.

Screenshot af Corel.com
Screenshot af Corel.com

Let at lære: Siden har et ret traditionelt layout som er nemt at overskue. Det giver godt overblik over sidens muligheder. Navigationen har let forståelig ordlyd og det er nemt at forstå, hvad der sker, hvis man klikker på de enkelte menupunkter.

Let at huske: Det forholdsvis traditionelle layout og den forståelige navigation gør siden genkendelig og nem at danne sig overblik over, når man vender tilbage.

Effektivt at bruge: Det er nemt at navigere rundt og komme videre.

Forståeligt: Alt er forklaret og der er lagt vægt på et forståeligt ordvalg.

Tilfredsstillende: Knapt så visuelt interessant men nemt at anvende.