@ Thomas Angermann: Tja, “fokus” er måske også et forkert ord (jeg retter til, når jeg finder et bedre). Jeg mener bare ikke, vi må undervurdere vigtigheden af biblioteket som fysisk sted, for det er unikt som kilde til inspiration og oplevelse samt som mødested.

Selvfølgelig skal der sættes ressourcer af til kommunikation og formidling via nettet. Det er absolut nødvendigt at binde det fysiske og det virtuelle sammen. Hvis jeg mente andet, ville jeg i øvrigt gøre mig selv arbejdsløs.

Desuden kan det fysiske sagtens være med til at facilitere aktiviteten på nettet. Et godt eksempel er @Musehjerte‘s brug af Twitter på #Aftenvagten.

@ Anne-Lise: Fint at kunne være med til at forbinde spørgere og svarere, men det tror jeg, vi kan udvikle digitale værktøjer til, hvor brugerne, sammen med bibliotekarerne, kan hjælpe sig selv og hinanden. Der findes spørgetjenester, man kunne skæve til, f.eks. Quora.com. Her ville DDB komme til sin ret.

Vedr. alt det, der ligger bag betalingsmurene: I så fald er vi nødt til at få nogle aftaler, så vi rent faktisk kan vælge. Som det er nu, køber vi alt eller intet og det er pissedyrt. Det har jeg svært ved at se en løsning på.

@ Martin: Jeg vidste godt, du ville være uenig. Holdningen er uden tvivl kontroversiel blandt sande library lovers og andre bibliofile. På sin vis mig selv inklusive. Især Leif Davidsen.

Det er ikke som sådan et angreb på TING. Vi har stadig brug for systemer til at finde rundt i de materialer, vi har, og som i øvrigt ikke forsvinder de næste 20 år. Jeg kommer sgu sikkert selv engang til at arbejde med TING og synes faktisk også, det er et fedt projekt.

Men det der med information, vi har tillid til og af høj kvalitet osv. Det mener jeg dybest set er en højpandet fis i en hornlygte. Information af høj kvalitet får man smidt i nakken nu om stunder, selv om den kan være svær at grave frem. Det bliver nok endnu tydeligere, når videnskabsministeren sætter punktum i Open Access spørgsmålet. Men i forlængelse bliver en af vores store opgaver til gengæld at være med til at hjælpe og uddanne brugerne til at verificere det, de finder. Det gør vi allerede med kurser i det fysiske bibliotek.

Og det der med at lade brugerne sejle deres egen sø: Det gør vi netop ikke, hvis vi er tilstede der, hvor brugerne faktisk befinder sig, i stedet for at forvente at de finder os.

Til sidst: Der er vel altid plads til uenighed. 🙂